تلاش برای برندسازی و ایجاد خوشه صنعتی باقلوای گوگان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی گوگان سسی_ صدای گوگان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه برندسازی باقلوای سنتی گوگان با حضور نائب رئیس و دبیر هیئت رئیسه اتاق تبریز، فرماندار شهرستان آذرشهر، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانشرقی، نماینده شرکت شهرک های صنعتی و جمعی از فعالان این حوزه در اتاق تبریز تشکیل شد.
مسعود بنابیان نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه باقلوای سنتی گوگان، اظهار داشت: برند سازی باقلوای گوگان می تواند اقتصاد این منطقه را متحول کند.
وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی تبریز در حد توان خود از توسعه این بخش حمایت میکند.
بنابیان با عنوان اینکه در اسرع وقت باید نسبت به برند سازی باقلوای گوگان اقدام کرد، گفت: این محصول باید هرچه سریعتر برندسازی شود تا از ثبت محصولات تقلبی به نام باقلوای سنتی گوگان در بازار جلوگیری شود.
بنابیان در خاتمه با تاکید بر اهمیت ایجاد خوشه صنعتی در زمینه باقلوای سنتی گوگان پیشنهاد داد تا این خوشه در فاز ۲ شهرک صنعتی شهید سلیمی به صورت کارگاههای کوچک مستقر شود.
رضا جعفری دبیر هیئت رئیسه اتاق تبریز، شهرستان گوگان را دارای مردمی فهیم و از نظر اقتصادی توانمند عنوان کرد و افزود: اگر فعالان اقتصادی مسیر را برای فعالیت مردم این شهر در زمینه باقلوا هموار کنند، در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این صنعت خواهیم بود.
وی ادامه داد: فاز ۲ شهرک سلیمی، بهترین گزینه برای راه اندازی کارگاه کوچک باقلوای گوگان است.
جعفری با بیان اینکه عرضه باقلوای گوگان در نمایشگاه ها می تواند حمایت بزرگی از این سوغات باشد، بیان داشت: باقلوای دستساز و سنتی گوگان بسیار ارزشمندتر از باقلواهای صنعتی است که جای خالی آن در نمایشگاه های بزرگ احساس می شود.
محمودیان فرماندار شهرستان آذرشهر نیز در این نشست از اتاق تبریز به عنوان مغز متفکر صنعت، تجارت و کشاورزی استان یاد کرد و گفت: ما در صنعت باقلوا مشکل داشته و با تهدید مواجه هستیم.
وی با اشاره به مسئله مهاجرت در این شهرستان گفت: باقلوای سنتی گوگان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و می توان با سرمایهگذاری در این زمینه، برای جوانان اشتغالزایی کرد.
نماینده عالی دولت در شهرستان آذرشهر تصریح کرد: بنگاههای کوچک و متوسط برای رقابت در بازار در برابر چالشهای اقتصادی، نیازمند چتر حمایتی هستند.
محمودیان با اشاره به چالش های این حوزه یادآور شد: عدم دسترسی به بازارها، عدم توان چانهزنی و عدم آشنایی به تجهیزات را از جمله تهدیدهای این حوزه می باشد.
فرماندار آذرشهر گفت: برای توسعه این محصول سنتی باید سرمایهگذاران بزرگ وارد میدان شوند و باقلوای سنتی گوگان در قالب خوشه صنعتی یا شرکتهای تعاونی معرفی شود.
محمدرضا مسعودی گوگانی نیز در این نشست با اشاره به قدمت دیرینه باقلوای گوگان گفت: قدمت بالای باقلوای گوگان گویای همه است که می طلبد مسئولان امر برای برند سازی آن توجه ویژه داشته باشند.
رئیس هیئت مدیره مجمع گوگانیان مقیم تبریز یاد آور شد: سوغات گوگان تنها به باقلوا ختم نمی شود بلکه خیلی از شیرینی های دیگر از جمله شیرینی های نخودچی، زنجبیلی، برنجی و… حتی نان سبوس دار این منطقه بسیار مشهور است که برندسازی باقلوا می تواند برای تجاری سازی آنها نیز تاثیر گذار باشد.
سید رامین اسبقی مدیرعامل مجمع گوگانیان مقیم تبریز هم در این جلسه با اعلام اینکه مجمع گوگانیان مقیم تبریز برای برندسازی باقلوای گوگان از هر جهت آماده است، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه باقلوا به عنوان سوغات اصلی گوگان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است اما از دیده پنهان مانده است که امید است دست به دست هم دهیم تا با اهتمام ویژه برای برند سازی آن گام برداریم.
ناگفته نماند: در این نشست حامد آصفی نکاتی را در باب طرز تهیه باقلوا و سوغاتی های دیگر گوگان در قالب پاورپوینت آماده کرده بود تا توضیحات لازم را بهتر به مخاطبان جلسه منتقل کند.
گفتنی است، در ادامه این مراسم اعضای حاضر پیشنهاداتی در خصوص نحوه استقرار کارگاه های کوچک در شهرک صنعتی شهید سلیمی، چگونگی برندسازی و تجاریسازی و نحوه عرضه محصولات در بازار مطرح شد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰