واکسیناسیون تب برفکی در آذربایجان شرقی

صدای گوگان، فاز اول عملیات واکسیناسیون رایگان علیه بیماری تب برفکی از فردا در آذربایجان شرقی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای گوگان به نقل از صدا و سیما، مدیرکل دامپزشکی استان گفت: همزمان با سراسر کشور فاز اول واکسیناسیون جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (گاو و گاومیش) روستائی، عشایری و صنعتی توسط همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی استان از ۳۱ مرداد تا ۳۰ مهر ماه اجرا می‌شود.

یحیی شیری پور اظهار داشت: بیماری تب برفکی یا بیماری دباغ، یک بیماری ویروسی عفونی و گاهی کشنده است و موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی، گاومیش و گوسفند و بز می‌شود که برای کنترل این بیماری، واکسیناسیون از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: واکسن مورد نیاز در استان به مقدار کافی تامین شده است، لذا از تمامی روستائیان و عشایر عزیز و دامداران تقاضا می‌شود تا با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری کنند.

بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری بالا در دام‌های زوج سم اهلی و وحشی و از بیماری‌های بومی ایران است که بسیار سریع انتقال می‌یابد و مقدار کمی از ویروس می‌تواند دام‌ها را آلوده کند.

مهمترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی، بکارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است به نحوی که از ورود ویروس در یک گله و یا جمعیت جلوگیری کند.

حیوانات آلوده، منبع اصلی ویروس تب برفکی هستند و این بیماری معمولا هنگام جابجایی حیوانات آلوده منتشر می‌شود، ضمن آنکه تردد انسان نیز باعث انتقال این بیماری می‌شود.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان، ضابطه‌مند کردن نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات از راه‌های مهم پیشگیری از شیوع این بیماری است.